Vår historie


Sigval Bergesen 1863–1956

 

Grunnlaget for Havfonn kan trekkes minst fire generasjoner tilbake til konsul og skipsreder Sigval Bergesen. Han var fra 1905-generasjonen, da Norge igjen ble et selvstendig rike, og han var stortingsrepresentant for Stavanger. Han var en samfunnsbygger og entreprenør med gjennomføringskraft. På land ble han kjent som Sørlandsbanens far og på de store havene gjennom skipsfart. I 1887 ble rederiet Sigval Bergesen etablert i Stavanger. Selv var han aktiv frem til 1937, da han overlot roret til sin sønn Ole Bergesen. Det gjorde han for å kunne benytte sin energi til å kjempe for etablering av Sørlandsbanen.

«Sett dere mål som gagner det samfunn dere tilhører og arbeid for disse mål. Deri ligger lykke!»

Konsul og skipsreder Sigval Bergesen under en appell til ungdommen ifm. arbeidet med å få etablert Sørlandsbanen.
Fra Ole Bergesen, «Kraft Mod og Haab» s. 189 – opprinnelig kilde: Schanke Jonassen 1963

 

Sigval Bergesen d.y. jobbet som partner med sin far og sin bror Ole i rederiet i årene 1918–1934, hvorpå han etablerte sitt eget rederi Bergesen d.y. & Co. I 1942 kjøpte han majoriteten i Rosenberg verft i Stavanger av Norges Bank, som la grunnlaget til en ekspansiv utvikling av rederiet. Fra 1950 frem til 1970 vokste rederiet fra å eie fire tankskip til å eie seksten tankskip som gikk under navnet «the green tankers», hvor deler av tonnasjen var kontrahert fra Rosenberg. Rederiet var da blant verdens største. I 1966 overtok rederiet en av verdens største bulkskipsflåter av Sigvals sønn Berge Bergesen. I 1975 etablerte han ved gavebrev en allmennyttig stiftelse, Bergesenstiftelsen, med motivasjonen om å gi noe tilbake til det samfunnet som hadde gitt ham trygge rammer og gode muligheter. Sigval d.y. overlot styringen av rederiet til sine barnebarn Petter G. Sundt og Morten Sigval Bergesen i 1976.

Sigval Bergesen d.y. videreførte tilliten til enkeltmenneskets innsats og deres betydning for samfunnsutviklingen. Hans livsmotto som også ble brukt i rederiet var:

«Vi skal videre.»

 

Sigval Bergesen d.y. 1893–1980

 

Morten Sigval Bergesen og Petter Christian Grüner Sundt

Foto: Morten Krogvold

 

Da fetterne Petter G. Sundt og Morten Sigval Bergesen overtok ledelsen av rederiet i 1976, var det kontrollert av familien. Etter at Sigval Bergesen d.y. gikk bort i 1980, ble eierskapet reorganisert, og holdingselskapet Bergesen d.y. ASA ble børsnotert i 1986. Det samme året solgte øvrige familiemedlemmer seg ut av rederiet, og Petter G. Sundt og Morten Sigval Bergesen ble værende som hovedaksjonærer og i sentrale posisjoner i selskapet, henholdsvis som styreleder og administrerende direktør.

I denne perioden utviklet Sigval Bergesens barnebarn rederiet til å bli et diversifisert rederi med betydelige posisjoner innenfor tank, tørrlast og LPG. Satsingen på LPG skjøt fart etter fusjonen med rederiet Havtor i 1995. Rederiet ble en en ledende operatør i alle sine segmenter og hadde jevnt over 100 skip i flåten. Mot slutten av 1990-årene økte satsingen på LPG, LNG og offshore. Da rederiet ble solgt til World Wide Shipping i 2003, var Bergesen d.y. ASA Norges største rederi.

 

En lang historie med visjonært lederskap innenfor rederivirksomhet dannet et godt grunnlag for nye generasjoners entreprenørskap og et nytt selskap. Riktignok med en overgang fra en sentral eierrolle i et av verdens ledende rederier til en virksomhet basert på en finansiell formue. Morten Sigval Bergesen og ektefellen Ragnhild Bergesen valgte derfor å etablere Fonn-selskapene for å kunne skjøtte arvens potensiale. Fonn-selskapene, med Snefonn og senere Havfonn i spissen, sikrer en stabil plattform for verdiene som tidligere generasjoner har skapt, og som de kommende skal forvalte. Samtidig er det viktig at Fonn-selskapene bruker sin finansielle og kompetente styrke til å ha eierposisjoner i og være en aktiv pådriver for å utvikle solide, nytenkende virksomheter.

 

Morten Sigval Bergesen og Ragnhild Bergesen